torsdag 12 juni 2014

Livet som mamma ..

Mitt liv har bara förändrats till det positiva. Jag växer in i rollen som mamma allt mer och mer och jag lär mig nya saker varje dag. Jag kan erkänna att vara mamma är inte alltid det lättaste, du har inte bara dig själv längre att fokusera på. det spelar ingen roll hur trött du än är, för ändå måste du göra “din plikt” och du själv kommer oftast i sista hand. Men jag har faktiskt fått det att fungera rätt bra. I början hade jag jättehöga krav på mig själv och jag blev så himla besviken på mig själv när inte allt fungerade som det skulle (te.x med amningen och sånt)

Men sen var jag bara tvungen att skaka av mig det och inse att jag försöker så gott jag kan, och jag är så bra jag kan bli. Jag kan inte vara världs bäst från dag 1, man lär sig allt mer och mer och det är inte alltid så enkelt. Jag blev liksom väldigt besviken på mig själv för att jag kände mig trött vissa dagar, jag ville ju vara supermorsan som aldrig blev trött och hade en dans på rosor jämt. Men jag började acceptera att det är inte alltid så enkelt, det är okej att vara trött. Och då blev det lättare att vara bättre. För då fokuserade jag inte på vad alla andra tyckte och tänkte, och på saker som jag misslyckades med (se: tex, amningen) utan jag hade tiden istället att fokusera på dom bra sakerna och göra ännu bättre ifrån mig, jag accepterade att allt är inte perfekt, det är okej att göra fel, vi gör det bättre nästa gång istället!

Ingen vaknar upp och är världens perfektaste mamma dagen man fött barn. Man lär sig fortfarande, och man lär sig hela tiden. För barnet växer ju och blir äldre, och behöver nya saker som du inte känner till. & ibland blir det lite fel. Man har lite kräks på tröjan, är lite stressad, barnet skriker medans man ska hinna med att mata, byta blöja och klä på honom inom loppet av 20 min. Men det är OKEJ. Det är dock skillnad på att vara perfektaste mamman och bästa mamman. Alla är världens bästa mamma för sina barn. Men att alltid göra rätt och aldrig känna sig trött gör inte en till dålig mamma, det gör en till en mamma helt enkelt. Det betyder att man försöker, och det är okej.

Jag är iallafall så otroligt glad att jag valde den här vägen i livet, mitt liv är något värdefullt nu och jag har aldrig varit lyckligare helt enkelt. Min lilla skatt, tänk att jag levde utan dig förut, hur klarade jag det? Du är ju min luft, du är ju mitt allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar